29 maj 2026

Uppföljning kring bemötandefrågor inom omsorgen

För några veckor sedan skrev jag ett uppmärksammat inlägg om återkommande fall av bristande bemötande inom äldreomsorgen och vad vi ska göra åt det. Det har bland annat handlat om fysiska övergrepp, verbala övergrepp, stölder och annat som vi aldrig kan acceptera.

Jag uppfattar att det stora flertalet som läste inlägget instämmer med mig i att detta är en ytterst prioriterad fråga och att de åtgärder nämnden beslutat om är rimliga för att komma till rätta med oacceptabelt beteende.

Det handlar både om att utveckla verksamheten, men också om att agera kraftfullt mot det fåtal individer som fått chansen och inte tagit den. Vill du veta mer så länkar jag till inlägget i kommentarerna.

Häromdagen nåddes jag av kritik mot mitt inlägg via Sveriges Radio Kristianstad. Enligt media har anställda uttryckt oro över texten. Det är naturligtvis inte min avsikt att de som går upp på morgonen, gör sitt bästa och levererar god omsorg ska känna sig oroliga. Det är ju just för alla dessa kompetenta och empatiska medarbetares skull det är så viktigt att agera.

I går deltog jag därför i P4:s förmiddagsprogram där jag bemötte kritiken och gav min syn på frågan. Jag upprepar: vårt ansvar är att säkerställa trygg omsorg där våra äldre och deras anhöriga kan lita på att man får den bästa omvårdnaden och bemötandet. I detta borde facket och kommunen kroka arm, inte gå i konflikt. Jag har svårt att se att detta är kontroversiellt.

Lyssna gärna på intervjun på SR:s hemsida

Ta ställning och dela artikeln