Andra kan lära av Ängelholm

För några dagar sedan kunde vi läsa Ingrid Runstens ledare om folkomröstningen om en ny broförbindelse i Ängelholm. Trafiklösningen i centrala Ängelholm har diskuterats under trettio till fyrtio år och kulminerade i en rådgivande folkomröstning den 27 november.

Det är viktigt att politiker gör vad de kan för att öka röstdeltagandet. Det antyds av ledarskribenten att vi informerade i skymundan. Vi ifrågasätter denna analys. Under valkampanjen fanns broschyrer och informationsmaterial, både från Ängelholms kommun och från olika politiska partier. Moderaterna fanns på torget lördagarna innan omröstningsdagen för att upplysa samtidigt som våra föreningar delade ut information i många bostadsområden. Vi moderater ansträngde oss för att informera om de konsekvenser som ett Ja respektive Nej skulle innebära. Det kunde ängelholmarna även se på debatt- och insändarsidorna veckorna innan omröstningen. Vårt parti var inte heller för en folkomröstning, detta initiativ togs av ett opolitiskt nätverk där de mest aktiva är boende i området kring Pyttebron.

Under 35 procent är ett ovanligt lågt röstdeltagande. Vid omvalen i Västra Götaland och i Örebro 2011 gick ca 45 procent till valurnorna vilket ansetts vara så lågt att demokratin ifrågasatts. Att oppositionsledaren har en annan uppfattning än majoriteten är knappast uppseendeväckande och att antyda att man skall följa resultatet för att röstdeltagandet var högt i Pyttebrons närhet visar inte på intresse för demokratin.

Alliansen är vald av en majoritet av ängelholmarna. Nästan två tredjedelar av de röstberättigade har sagt att det är vi politiker som måste fatta detta viktiga beslut för framtidens Ängelholm. Det är vårt ansvar och uppdrag att utveckla hela vår kommun med framförhållning och framtidstro.

Vi kommer nu att gå vidare med trafikplanen. Att långsiktigt bygga lösningar för gång-, cykel och fordonstrafiken i centrum är starkt efterfrågat och utlovat.

Åsa Herbst (M)
kommunstyrelsens ordförande

Robin Holmberg (M)
miljönämndens ordförande

Alla beslut får konsekvenser

DEBATT HD/NST 23/11.

Frågan om en bilbro över Rönneå i Klippanvägens förlängning i Ängelholm har varit aktuell och hett debatterad flera gånger under nästan 40 år. Intresset och engagemanget skär rakt igenom politiska uppfattningar och åldersgrupper.

Bakgrunden till att vi nu står inför ett avgörande är den trafikutredning för de centrala delarna av Ängelholm som beställdes av kommunen och som presenterades i början av 2011. Trafikplanen tar sikte på år 2020 och har sedan kompletterats med både miljökonsekvensbeskrivningar och perspektiv fram till år 2030.

Alla beslut får konsekvenser. Även att inte göra något alls är ett beslut som får följder för framtiden. Vår värld förändras och ny teknik ersätter gammal. Gamla värderingar ersätts av nya. Hur vi påverkar miljön är viktigare för alla generationer idag än tidigare. Ängelholm har utvecklats som boendeort och idag har vi en omfattande in- och utpendling. 42 procent av alla som arbetar gör det i en annan kommun och 32 procent av arbetstillfällena i Ängelholm bemannas av inpendlare. Stationen har därför blivit en viktig knutpunkt i kommunen, och tillgängligheten måste vara god.

Nya moderaterna tror på teknikutveckling som en viktig del i att lösa miljöutmaningarna. Vi tror att människor i hela kommunen ska ha tillgång till miljövänliga och välfungerande trafiklösningar för alla trafikslag. Gång- och cykeltrafik ska ha företräde i centrala delar men samtidigt måste såväl bilar som kollektivtrafik komma fram. Vi tycker att rörlighet är en viktig del av människors frihet och välfärd. När vi nu ställer om till el-, gas- och andra miljöbilar minskar utsläppen av koldioxid kraftigt, men de tar fortfarande upp plats.

Ett Ja i folkomröstningen innebär att miljöbelastningen mätt i koldioxid minskar. Vägen blir kortare för många trafikanter genom färre stopp på Östergatan och Nybrogatan. Centrums utveckling med en bilfri miljö och livligare handel påverkas positivt liksom framkomligheten till havet. Nya lägenheter kan byggas för både äldre och yngre på stationsområdet.

Ett Nej innebär att miljön kring Pyttebron och gångvägen mot Reningsverksvägen förblir orörd. En ny station vid Barkåkra får troligtvis fler resanden tack vare nära parkeringsplatser. Minskad tillgång till handel i centrum gör att externa handelsområden gynnas och växer, både i Ängelholm och i våra grannkommuner. Möjligheten till byggande av lägenheter nära stationen blir osäker liksom utvecklingen av vår turism.

Nya moderaterna ser fördelarna för stadens utveckling med en förlängning av Klippanvägen men kommer att ta ansvar för stadens utveckling oberoende av vilket valresultatet blir.

Åsa Herbst (M)
kommunstyrelsens ordförande

Robin Holmberg (M)
miljönämndens ordförande