Uppföljning kring bemötandefrågor inom omsorgen

För några veckor sedan skrev jag ett uppmärksammat inlägg om återkommande fall av bristande bemötande inom äldreomsorgen och vad vi ska göra åt det. Det har bland annat handlat om fysiska övergrepp, verbala övergrepp, stölder och annat som vi aldrig kan acceptera.

Jag uppfattar att det stora flertalet som läste inlägget instämmer med mig i att detta är en ytterst prioriterad fråga och att de åtgärder nämnden beslutat om är rimliga för att komma till rätta med oacceptabelt beteende.

Det handlar både om att utveckla verksamheten, men också om att agera kraftfullt mot det fåtal individer som fått chansen och inte tagit den. Vill du veta mer så länkar jag till inlägget i kommentarerna.

Häromdagen nåddes jag av kritik mot mitt inlägg via Sveriges Radio Kristianstad. Enligt media har anställda uttryckt oro över texten. Det är naturligtvis inte min avsikt att de som går upp på morgonen, gör sitt bästa och levererar god omsorg ska känna sig oroliga. Det är ju just för alla dessa kompetenta och empatiska medarbetares skull det är så viktigt att agera.

I går deltog jag därför i P4:s förmiddagsprogram där jag bemötte kritiken och gav min syn på frågan. Jag upprepar: vårt ansvar är att säkerställa trygg omsorg där våra äldre och deras anhöriga kan lita på att man får den bästa omvårdnaden och bemötandet. I detta borde facket och kommunen kroka arm, inte gå i konflikt. Jag har svårt att se att detta är kontroversiellt.

Lyssna gärna på intervjun på SR:s hemsida

Åtgärder för att säkerställa gott bemötande i omsorgen

Jag tror vi är många som blivit förbannade när vi i lokal media läst om uppmärksammade fall av kränkande och/eller dåligt bemötande i Ängelholms äldreomsorg. I de fall avvikelser kunnat kopplas till brister i rutiner, resurser eller kompetens så har verksamheten tagit tag i det. Men de flesta fall är inte kopplade till detta, utan har handlat om att enskilda medarbetare brustit i bemötandet och inte levt upp till kommunens värdegrund. 

Detta kan vi aldrig acceptera.

Tyvärr får vi nog konstatera att detta är ett problem som finns i hela Sverige och som tycks bli vanligare. Ängelholm verkar inte vara mer utsatt än andra kommuner. Tvärtom får vår äldreomsorg bättre betyg i brukarenkäten än snittet i riket. Men våra ambitioner är högre än snittet i riket. Och just därför kan vi aldrig acceptera att detta förekommer hos oss. 

I november fattade kommunfullmäktige beslut om budget för 2026. Förutom att skjuta till fem miljoner kronor till hemtjänsten beslutade vi om ett uppdrag till nämnden för omsorg och stöd att ”ta en mer aktiv arbetsgivarroll”. Detta uppdrag har nu återrapporterats och godkänts av en enig kommunstyrelse i veckan.

Bakom denna något byråkratiska överskrift finns en skarp uppmaning till nämnden och tjänsteorganisationen att agera mer kraftfullt för att säkerställa gott bemötande inom äldreomsorgen. Som jag ser det består det av två delar: dels att säkerställa att chefer och medarbetare har rätt förutsättningar att göra ett bra jobb, dels om att agera skarpare mot medarbetare som inte sköter sitt uppdrag och därmed inte ska arbeta inom omsorgen.

Vad gäller förutsättningar så handlar organisationens åtgärder om: 

  • Kompetensutveckling för chefer i bland annat arbetsrätt, svåra samtal och att agera på tidiga signaler.
  • Kompetensutveckling för medarbetare inom bland annat omsorgsområden med de mest komplexa behoven (demens, autism, socialpsykiatri m.m.)
  • Digital utbildning i medarbetarskap, dvs. hur man är på jobbet och vad som förväntas av mig som anställd.
  • Förbättrad avvikelsehantering
  • Kommunikation och förankring på APT om mål och förväntningar
  • Månatlig uppföljning av avvikelser och kvalitet

Allt detta är viktigt för att tydliggöra vad jag som medarbetare förväntas leva upp till när jag arbetar inom äldreomsorgen i Ängelholms kommun. För de allra flesta av våra medarbetare är detta alldeles självklart, men för att stävja dåligt beteende och få bort människor som inte ska arbeta med andra människor kommer bland annat följande åtgärder att vidtas:

  • Utökat HR-stöd för att hantera anställda som inte lever upp till kraven på gott bemötande
  • Utökade möjligheter till utdrag i samband med nyanställning och förändrad anställning
  • Tidiga samtal vid avvikelser i mötet med omsorgstagaren
  • Fler och tydligare arbetsrättsliga åtgärder

Som politiker är det ibland frustrerande att befinna sig en bit ifrån den dagliga verksamheten. Vi agerar genom styrsignaler och genom att peka ut riktning för vår organisation. 

Låt mig därför vara tydlig. 

Det finns en bred politisk enighet över blockgränserna i Ängelholms kommun att vi ska ha en äldreomsorg som håller god kvalitet och där våra omsorgstagare och deras anhöriga kan förvänta sig den bästa omvårdnaden och bemötandet. Människor som inte vill eller kan arbeta enligt denna tillsynes enkla inriktning, trots att de getts rätt förutsättningar, ska inte finnas i vår organisation. De kommer möta tydliga åtgärder och i värsta fall skiljas från sin anställning.

Nämnden ska nu implementera åtgärderna och kommunstyrelsen kommer att följa upp resultaten om sex månader.

Premiär för Kommunalrådet direkt

För ett tag sedan väckte jag idén om vi inte skulle starta en lokal podcast med fokus på politiken i Ängelholm. Syftet är att få chansen att lägga ut texten lite mer kring aktuella frågor samtidigt som vi skapar en öppen kanal där kommuninvånare i Ängelholms kommun har möjlighet att skicka frågor som vi kan diskutera och kanske besvara ur ett moderat perspektiv.

Jag fick med mig Martin Hultberg på projektet och nu ligger vårt första avsnitt ute. Vi pratar om en aktuell fråga i ängelholmspolitiken – Adolfsfältskolan – och även andra lokala frågor som t.ex. vad vi vill ska hända med Sockerbruksskolan och om hur vi når våra medborgare.

Hörni! Lyssna gärna och kom med konstruktiv feedback. Vi testar oss fram både med tekniken och formatet, så kanske ljudet är därefter. Men förhoppningsvis kan ni ändå ta med er något från vårt samtal.

Skicka gärna frågor eller förslag på ämnen till podcast@engelholmsmoderat.se.

Stort tack – och glöm inte att prenumerera så att du får nya avsnitt!

Höga betyg från företagarna – Ängelholm klättrar

Företagsklimatet i Ängelholms kommun fortsätter att stärkas.

Vi får högre betyg än både Skåne och riket – och klättrar tydligt jämfört med förra året.

Det är glädjande att vårt fokus på tillgänglighet, tydlighet och god service ger resultat. Samtidigt fortsätter vi utveckla dialogen med näringslivet och förenkla för företag, för att skapa bättre förutsättningar för jobb och tillväxt i Ängelholm

Det här är ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete gör skillnad – och vi är långt ifrån klara. Tillsammans med företagen bygger vi ett ännu starkare Ängelholm.

Vad betyder det i praktiken? Ja, till exempel att vi på rekordfart med gemensamma krafter kan skapa möjligheter för entreprenörer att genomföra livesändning av de kommande hockeyfinalerna på Stortorget.

Läs hela nyheten i kommunens nyhetsrum här

SM-guld till EVS

Grattis EVS till SM-guldet! 💙🤍

I dag hade jag nöjet att få vara på plats när våra lokala volleybollhjältar slog Örebro med 3-1 i set. Det var tre raka vinster som säkrade guldet i finalspelet. Häftig inramning med fullsatt hall och hög stämning. Tillsammans med representanter från Svenska Volleybollförbundet fick jag dela ut medaljer och pokaler till spelarna 🥇Ett minne att bära med sig!

Intensiv vecka 15

Ännu en intensiv vecka avklarad.

Den började med besök på Kungshaga nya särskilda boende som står klart för inflyttning i februari nästa år. En del av vårt arbete för att skapa trygga, moderna och ändamålsenliga lokaler för våra äldre och personal.

Dessutom stationskampanj med morgonpigga moderater som mötte pendlare med kaffe och fralla. Vi kör på fram till valdagen med dörrknackning, pendlarkampanj och mer. Varje aktivitet är en möjlighet att möta Ängelholmare och lyssna på vad de tycker är viktigt.

I går hade jag förmånen att få inviga Klockargårdens nya förskola i Strövelstorp. En av våra tre nya förskolor som invigts det senaste året (tillsammans med Össjö och Fridhem). Vi satsar på bra lärmiljöer i hela vår kommun!

Företagsbesök på Torstens

Dagens företagsbesök gick till nyrenoverade Torstens. Klassisk ängelholmskrog med bröderna Batak i spetsen sedan 2007. Här gjorde jag mina första krogbesök som nybakad 18-åring. Sedan dess har lokalerna växt och nyligen renoverats. Restaurangbranschen har helt klart sina utmaningar, vad gäller personal, ändrade mönster hos ungdomar, regler och annat. Därför kul att se utvecklingskraften och att Kerem och Hector fortsätter köra på efter nästan 20 år.

Gänget bakom Torstens har dessutom blivit något av lokala socialamedierkändisar. Kul att få titta in bakom kulisserna och prata lite om hur vi kan göra staden mer välkomnande och attraktiv, t.ex. med bättre möjligheter till uteserveringar.

Ordförandeförslag angående parkeringar vid offentliga lokaler

Den som följt den lokala debatten i Ängelholm de senaste veckorna har säkert inte missat synpunkterna på beslutet om att införa p-avgifter på samtliga Ängelholmslokalers parkeringsplatser invid skolor, särskilda boenden etc. Att det kostar att parkera bilen i centrala Ängelholm tror jag de flesta kan acceptera, däremot har jag förståelse för de synpunkter som kommit på att avgift tas ut i t.ex. kommunens tätorter, där det inte kostar något i övrigt.

Min utgångspunkt är att beslut ska vara lätta att förstå och förklara för den som påverkas av dem. Det har dessutom framkommit ytterligare tolkningar av skattereglerna för parkering i samband med arbetsplatsen.

I förra veckan la jag därför ett ordförandeförslag till kommunstyrelsen på onsdag att ge Ängelholmslokaler i uppdrag att se över beslutet om att införa p-avgifter, med särskilt fokus på kommunens tätorter. Jag anser inte att vi ska göra hårdare tolkningar än nödvändigt och därmed riskera skapa parkeringsproblem på omkringliggande villagator och privata företags parkeringar. 

Jag vill också särskilt understryka den goda dialog jag haft med Ängelholmslokalers ordförande och VD inför att jag lägger detta förslag på KS bord.

Företagsbesök på Capio Arenastaden

Dagens företagsbesök gick till Capios vårdcentralfilial på ÄHLM Arenastad. Spännande att få höra mer om varför de valde att starta upp en filial och varför valet föll på arenaområdet. Ängelholm växer och det finns behov av mer primärvård som är lättillgänglig för kommuninvånarna.

Utöver det blev det ett mer allmänt samtal om hur vården fungerar, finansieras och vilken roll bolag som Capio kan spela för att se till att korta vårdköerna och öka tillgängligheten för människor i behov av vård. Tack till Sara och personal för besöket!