Vi lovar inte mer än vad vi har råd med (NST 13/9)

Så bekände då äntligen Socialdemokraterna i Ängelholm färg. Den visade sig vara illröd.

I veckor har vi efterlyst vad (S) vill med Ängelholms kommun. Nu verkar vi ha fått ett svar – lite mer till allt och alla. Notan skickar de till ängelholmarna. För utan trovärdig finansiering av hundramiljonersförslag, nya arenor till alla idrotter och annat kan vi inte komma till någon annan slutsats än att Socialdemokraterna vill höja skatten. En skattechock väntar med största sannolikhet Ängelholm, Skåne och Sverige om (S) får chans att bestämma efter helgens val.

Nya Moderaterna tycker att människor ska få behålla mer av det de tjänar och på så sätt själva styra över hur de vill använda sina pengar. En av våra allra viktigaste valfrågor är därför ordning och reda i ekonomin. När vi tar ansvar och inte lovar mer än vad Ängelholms kommun har råd med kan vi hålla hög nivå i välfärden samtidigt som vi har råd att satsa på skolor och äldreboenden i framtiden.

Respekten för skattebetalarnas pengar och att dessa används på ett klokt och effektivt sätt är centralt för Moderaterna. Genom våra förslag och vårt förhållningssätt till medborgarnas pengar skapar vi en stark ekonomi där vi har råd med satsningar utan att höja skatten. Det handlar bland annat om att fortsätta utveckla och effektivisera kommunens verksamheter samt verka för ekonomisk långsiktighet.

Politik handlar om att våga prioritera och om att ta ansvar för våra gemensamma resurser. De pengar vi fått förtroende att förvalta är inte kommunens – de tillhör Ängelholms skattebetalare!

Robin Holmberg (M)
kommunstyrelsens ordförande

SSU-ordförande far med osanning (NST 11/9)

Svar till Filip Hansson (SSU) och ”Slösa inte bort pengarna” (4/9)

Socialdemokratiska ungdomsförbundets ordförande Filip Hansson (S) svartmålar Ängelholm och den politik Alliansen fört den senaste mandatperioden på ett direkt felaktigt och oärligt sätt. Låt oss bemöta de osanningar som en av (S) fullmäktigekandidater för fram:

• Bygget av nya Nyhemsskolan beror inte på besparingar eller dåligt underhåll, utan på byggfusk på 1970-talet. Samtliga partier utom MP röstade för att renovera skolan. När det stod klart att skicket trots allt var för dåligt beslutade vi att göra det mest ansvarsfulla – att riva den gamla skolan och bygga en ny.
• Parkskolan finns kvar och Moderaterna har inte för avsikt att riva den. Vi vill utveckla hela kvarteret inklusive stadsparken. Men det kräver ett helhetsgrepp och att många aktörer samarbetar. Därför vill vi inte stressa fram ett beslut.
• Solhaga finns kvar. Ett boende som många anser vara ett av kommunens bästa. Arbetsmiljöverket har bekräftat att där inte finns några fel på fastigheten. Att Socialdemokraterna tillsammans med facket försökte tvinga fram en stängning trots detta kan vi inte tolka på annat sätt än att man ansåg att det behövdes en ”skandal” i valrörelsen. Det är beklagligt att Socialdemokraterna är beredda att offra våra gamlas trygghet i sin jakt på ordförandeposter.
• Alliansen har inte lovat att inte avyttra delar av vårt fastighetsbestånd. Tvärtom ser vi det som något positivt. Vi anser att vi bör avyttra i takt med att vi bygger nytt. Det gör vi för att få ekonomiska möjligheter att bygga än fler hyresrätter, utan att riskera skattebetalarnas pengar.
• Hansson (S) skriver ”nu vill de höja skatten igen […]”. Det är direkt felaktigt. Vi vill ha kvar skatten på dagens nivå.
• Beslutet om flygplatsen var en väl planerad och genomförd affär. Staten ägde flygplatsen och sålde den via kommunerna i Skåne Nordväst till ett privat konsortium. Vi ville inte att flygplatsen skulle läggas ner. Inte heller ville vi riskera att Ängelholms skattebetalare skulle få betala för en flygplats, som många andra kommuner som tagit över flygplatser fått göra.

Vi debatterar gärna vår politik. Men att komma med direkta osanningar bidrar inte till en saklig diskussion. Filip Hansson (S) försöker göra en poäng av att han företräder ”ordning och reda”. Men om det är politiker som tar ansvar och inte slösar med skattepengar ängelholmarna vill ha, då är det Moderaterna man ska rösta på den 14 september.

Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande
Elisabeth Sandberg Kullenberg (M)
Daniel Jönsson (M)
Christina Hanstål (M)

Svar till Karin Stenholm om Kronoskogen (4/9)

Nej, Nya Moderaterna har inte sagt tvärt nej till all bebyggelse i Kronoskogen. Men det finns inget ja heller.

Vi vill utveckla Ängelholm och skapa många fler bostäder. I likhet med de andra partierna utom SD, och kanske EP, har vi som mål att befolkningen ska växa med en procent om året, cirka 400 personer. Bostäder är det som begränsar mest. Då är det fel att på förhand säga nej till förslag från markägare, i det här fallet statliga Sveaskog.

Förslaget till översiktsplan fram till år 2035 är just ett förslag som inte genomgått någon större politisk värdering. Områdena kring Havsbadsvägen och Stationsområdet som Sveaskog vill pröva är i storleksordningen fem procent av Kronoskogen.
Beroende på vad ängelholmarna tycker ska vi ta ställning till om det är bra eller dåligt att bygga här. Att släppa fram bebyggelse i vissa delar innebär starkare motiv och möjlighet att skydda större delar av skogen. I dag finns inget starkt skydd.

Det är samma motiv till att Moderaterna tillsammans med Centerpartiet och Kristdemokraterna nyligen la förslag om att kommunen ska försöka köpa Nybroskogen. Skälet är att skapa ett långvarigt skydd för naturen till nytta för friluftsliv. Området ska också vara direkt kopplat till hembygdsparken genom en ny gång- och cykelbro.

Fler bostäder i bra läge är viktigt för alla. Ökad befolkning, gärna fler unga, behövs för att behålla god samhällsservice i framtiden. Annars räcker inte dagens skattesats till lika bra vård, skola och omsorg.

Den slutsatsen ligger bakom allt från Pytteleden för att öppna Stationsområdet för bostadsbebyggelse till hög och tät bebyggelse vid Kullakiosken. Högre hus spar mark, ger underlag för mer kollektivtrafik och är dessutom något många vill bo i.

Anders Davidsson, M, kandidat kommunfullmäktige
Robin Holmberg, M, kommunstyrelsens ordförande
Rune Johansson, M, kommunfullmäktiges ordförande

Här trampade vi på en öm tå… (NST 6/8)

Det är tydligt att (M) i Ängelholm trampat (S) och LO kraftigt på tårna. Genom våra insändare har vi lyckats sätta fingret på en av bristerna i Socialdemokraternas politik: ni behöver mer pengar i statskassan för att kunna bygga ut ersättningar och bidragssystem – därför måste ni höja skatten. Vi har dock inte fått ett enda konkret förslag på hur (S) vill skapa fler jobb för unga som inte innebär arbetsmarknadsprogram hos Arbetsförmedlingen, flummiga ”utbildningskontrakt” eller redan förkastade åtgärder som ”90-dagarsgarantin”.

De senaste veckornas insändardebatt har tyvärr inneburit en rad försök från arbetarrörelsen att mästra moderata företrädare om vad arbetsgivaravgifter är och vilken historisk roll LO och dess politiska gren, Socialdemokraterna, spelat. Det behöver ni inte, vi vet vad arbetsgivaravgifter är och vilka fördelar den svenska modellen innebär kontra länder där politiken lägger sig i lönebildningen.

Problemet är dock att arbetarrörelsen av i dag saknar förmåga att skapa förutsättningar för riktiga jobb att växa fram och istället prioriterar ersättningar, bidragssystem och arbetsmarknadsprogram. Vi minns med fasa den tid då Försäkringskassans medarbetare kunde få upp till 1500 kr i ”bonus” för varje förtidspensionering. Detta rapporterade Expressen om 2005 under Göran Perssons (S) sista år vid makten. Vi vill inte tillbaka dit.

Vänsterpartiet försöker påskina att Moderaterna ser ner på jobb inom offentlig sektor. Det är inte sant. Vi har många medarbetare både i Region Skåne och i Ängelholms kommun som dagligen gör fantastiska insatser för att ge oss alla välfärd av hög kvalitet. Till skillnad från (V) ser vi dock inte företagen som samhällets fiender, utan som viktiga aktörer som bidrar till dess utveckling.

Moderaterna kommer att fortsätta arbeta för att fler jobb ska växa fram i Ängelholm. För att möjliggöra detta behövs såväl en lokal som nationell politik för fler jobb. Då behövs arbetslinjen, inte att vi spolar tillbaka tiden till 2006 då Socialdemokraterna gömde undan människor i åtgärder och förtidspension.

Robin Holmberg (M) Ulf Pethö (M) Rune Johansson (M) Elisabeth Kullenberg (M) Charlotte Långberg (M) Kristofer Engström (M)

Bromma flygplats angår NV-Skåne (15/7)

Bromma flygplats spelar en viktig roll för näringslivet i hela Sverige. Nordvästra Skåne är inget undantag. Hälften av resorna till och från Ängelholm-Helsingborg Airport är beroende av Bromma. Om Bromma läggs ned skulle det innebära ett stort avbräck i resandeunderlaget för vår lokala flygplats samtidigt som regionen riskerar tappa en av sina viktigaste konkurrensfördelar.

Med utgångspunkt från beräkningsmetoder som kvantifierar flygplatsers betydelse för regional tillväxt (RUT-3-modellen) har Stockholms handelskammare gjort uppskattningar om hur en nedläggning av Bromma skulle slå mot jobben i nordvästra Skåne. Lågt räknat hotas uppemot 2500 jobb i vår flygplats upptagningsområde.

Bromma är Sveriges tredje största flygplats. Av de resor som görs till och från Bromma är 90 procent arbetsrelaterade. Det handlar om personer som arbetspendlar mellan Stockholm och andra orter i Sverige och det handlar om affärsresor mellan företag i olika delar av landet. Brommas stora fördel är dess litenhet och smidighet. Det citynära läget gör det snabbt och enkelt att ta sig från Ängelholm eller Helsingborg till de centrala delarna av Stockholm.

Sedan trafikflyget utvecklades på Bromma har nordvästra Skåne fått förbättrade flygförbindelser med Stockholmsregionen. Eftersom en stor andel av allt flyg till och från Ängelholm-Helsingborg Airport kommer från just Bromma blir det ett hårt slag mot flygplatsen och hela vår region, om Brommaflyget läggs ner.

Nedläggningsförespråkare menar att det finns möjlighet att flytta över Brommas flygtrafik till Arlanda. Arlanda är dock redan nu nära sitt kapacitetstak i högtrafiktid. Bromma har i dag två miljoner passagerare och är en utpräglad peakflygplats, där de flesta flygrörelser sker morgon och kväll. Slutsatsen blir att en nedläggning av Bromma kraftigt begränsar kapaciteten och tillgängligheten till Stockholm.

Vår egen flygplats står redan i dag inför utmaningar. Utan flyg till och från Bromma riskerar flygplatsens förutsättningar försämras kraftigt, vilket drabbar både affärsflyget och möjligheterna att flyga charterresor från Ängelholm. På sikt handlar det om flygplatsens överlevnad och regionens konkurrenskraft och möjlighet att locka investeringar, etableringar och företag till nordvästra Skåne.

Det råder därför ingen tvekan om att en nedläggning av Bromma flygplats får stora konsekvenser för jobb och konkurrenskraft i nordvästra Skåne och i hela Sverige. Bromma flygplats är ingen Stockholmsfråga utan i allra högsta grad en nationell angelägenhet.

Peter Danielsson (M)
kommunstyrelsens ordförande Helsingborgs stad

Robin Holmberg (M)
kommunstyrelsens ordförande Ängelholms kommun

Svante Paulsson
projekt- och strategiansvarig Backahill AB

Behåll de riktiga jobben (NST 10/7)

Det är anmärkningsvärt att Erik Sahlvall (S) och Per-Arne Håkansson (S) i en insändare den 5/7 kallar konsekvenserna av deras politik för ”siffertrixande”. Det är viktigt att väljarna vet vad den politik Socialdemokraterna går till val på ger för resultat, speciellt eftersom deras egen partiledare inte vill ge några svar.

Politiken hänger ihop. Det innebär att den regering vi röstar fram i september och den politik den tänker föra får konsekvenser för Ängelholm. I mitt enkla räkneexempel visar jag på att de förslag Sahlvalls och Håkanssons eventuella vänsterregering vill genomdriva kommer innebära ökade kostnader för att ha unga anställda motsvarande 20 tjänster inom kommunen och 20 tjänster inom hotell- och restaurangbranschen. Men naturligtvis kommer fler branscher och fler företag att drabbas. Fler unga kommer att drabbas.

Det är symptomatiskt för den moderna socialdemokratin att lägga förslag som tar bort riktiga jobb och istället redovisa en lista på olika program och åtgärder. Istället för ett riktigt jobb på ett hotell ska unga träffa en ”matchningsspecialist” på Arbetsförmedlingen. Istället för ett riktigt jobb på ett kafé ska unga få skriva ”utbildningskontrakt”. Istället för ett riktigt jobb inom kommunens vård och omsorg ska unga få ta del av en ”90-dagarsgaranti” (som för övrigt testades av (S) i liknande skepnad under 90-talet utan vidare framgång).

Naturligtvis behövs stöd för de som har svårare att få ett jobb, men låt oss då koncentrera oss på att hitta lösningar för dem och inte som (S) föreslår även göra deras jobbande kompisar arbetslösa. Hur kan arbetsmarknadsåtgärder vara mer värt än ett riktigt jobb och en fot in på arbetsmarknaden?

Robin Holmberg (M)
kommunstyrelsens ordförande

Ängelholm ett föredöme i skolfrågor (NST 5/7)

Bertil Andersson skriver den 30/6 bland annat om skolan och undrar hur jag kan ha en vision om en skola i världsklass. Svaret är naturligtvis enkelt. Det är för att Ängelholms barn och unga förtjänar en skola i världsklass.

Skolan ska vara en plats där alla barn och unga blir sedda och får chans att lyckas. Genom god utbildning och kunskap kan skillnader i förutsättningar utjämnas och Ängelholms elever får en bra start i livet. I skolan läggs grunden för att unga ska kunna gå vidare till högre utbildning, arbete och egen försörjning under senare delar av livet.

I dagarna hade jag förmånen att få inledningstala på ett seminarium i Almedalen anordnat av Sveriges kommuner och landsting (SKL). Ängelholm utgjorde här det goda exemplet som resten av Skolsverige kan lära av. I Ängelholm har vi satsat på skolan även i svåra ekonomiska tider. Vi har arbetat med att stärka ledarskapet, från rektor och förvaltningsledning ut till lärarna i klassrummen. Vi har satsat på lärarlöner, kompetensutveckling och vetenskapligt grundad undervisning. Vi har snart runt 60 förstelärare som tar stort ansvar gentemot eleverna och kollegorna. Vi har genomfört en av de största och första satsningarna på IT i skolan för att modern teknik ska bli en naturlig del av undervisningen och inte en distraktion. Moderaterna har dessutom flera förslag för hur vi ska fortsätta stärka skolan även kommande mandatperiod.

Ängelholm ligger i SKL:s skolranking bland de tio procent bästa skolkommunerna i landet. För Moderaterna räcker inte detta, vi ska bli bäst. Moderaterna vet att som det går för Ängelholms unga i dag kommer det gå för Ängelholm i morgon, därför är skolan ett av våra främst prioriterade områden.

Robin Holmberg (M)
kommunstyrelsens ordförande

Socialdemokratisk politik slår mot unga (NST 30/6)

Höstens val närmar sig och konfliktlinjerna blir allt tydligare. Valrörelsen kommer framförallt att handla om hur jobben ska bli fler. Att fler jobbar är inte viktigt bara för att finansiera välfärden, utan innebär också mycket för den som går från arbetslöshet till arbete. Jobb betyder egen försörjning för sig själv och sin familj, att känna sig behövd, att ha kollegor, att kunna unna sig något extra och mer makt över den egna vardagen. Därför är en av våra viktigaste valfrågor att fler kommer i arbete, exempelvis genom att nya företag etableras i Ängelholm eller att befintliga företag får möjligheter att växa och utvecklas här.

Sedan Alliansregeringen tillträdde 2006 har 250 000 fler människor ett jobb att gå till, men det finns fortfarande mer att göra. De senaste årens ekonomiska kriser har framförallt drabbat unga och de med utländsk bakgrund vilka fått svårare att få in en första fot på arbetsmarknaden. Lokalt i Ängelholm behövs till exempel fler instegsjobb. Därför är det viktigt att det fortsatt råder goda villkor för företagen så att fler vågar och kan anställa.

Socialdemokraterna hotar nu ungas möjligheter till jobb genom att gå till val på en politik som innebär dubblerad arbetsgivaravgift för unga under 26 år. Bara inom Ängelholms kommuns verksamheter skulle det innebära ökade kostnader motsvarande 20 tjänster och inom hotell- och restaurangbranschen ytterligare 20 tjänster. Naturligtvis drabbas även fler branscher.

I sitt lokala valmanifest skriver Socialdemokraterna att i deras Ängelholm ”finns sysselsättning och utbildning för alla”. Uppenbarligen gäller det inte de många unga som drabbas när Stefan Löfven och (S) dubblerar kostnaderna för att ha dem anställda.

Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande

Debattduell: Hur ska Ängelholm ta sig förbi pyttebro och badhus? (HD/NST 27/6)

Robin_litenDet går bra för Ängelholm. Skolan blir bättre, fler jobbar, fler bostäder byggs och företagsklimatet förbättras. Ängelholm är en av Skånes tryggaste kommuner och vi ängelholmare får god kommunal service till Sveriges tjugonde lägsta kommunalskatt. Ängelholms kommun är bra att leva och arbeta i vilket allt fler glädjande nog upptäcker.

När jag tillträdde som kommunstyrelsens ordförande i början av 2014 var det med ambitionen att åter rikta fokus mot Ängelholms kommuns kärnuppgifter. Jag har under de senaste åren som kommunpolitiker uppfattat att den politiska debatten främst handlat om två prestigeprojekt som åstadkommit låsning i de olika politiska lägren. Det riskerar skada Ängelholms möjligheter att utvecklas i framtiden och att dra nytta av de många fördelar som finns här i Ängelholm, nordvästra Skåne och Öresundsregionen. När både badhuset och nu senast Klippanvägens förlängning beslutats om i kommunfullmäktige finns det goda möjligheter att istället för att titta bakåt rikta blicken mot framtiden: hur vi ska fortsätta utveckla Ängelholm till Sveriges bästa plats att bo på?

Jag är övertygad om att vi för att lyckas med detta måste fokusera kring två viktiga områden. Det första är kanske det mest grundläggande och handlar om att Ängelholms kommun nu och i framtiden ska erbjuda välfärd – skola, vård och omsorg – av god kvalitet som finns tillgänglig när den behövs. Det är inget vi kan ta för givet utan det kräver ordning och reda i den kommunala ekonomin samt att det finns kommunpolitiker som vågar och kan prioritera. Då kommer vi även i framtiden att ha råd att satsa på skolan så att våra barn får bästa möjliga start i livet och på äldreomsorgen så att våra äldre får åldras tryggt.

Det andra området handlar om att människor ska kunna förverkliga sina drömmar och idéer i Ängelholm. Kommunen kan inte och ska inte göra allt. Den kan däremot hjälpa, stödja och agera möjliggörare för människor som vill något. Detta oavsett om det handlar om att bygga sitt drömhus, starta ett företag, arrangera ett kulturarrangemang eller vad det nu än må vara som just du önskar i ditt liv.

Den 14 september är det val. Valet handlar om hur våra gemensamma resurser ska förvaltas. Resurser som varje dag arbetar för att ge oss ängelholmare den välfärd vi förtjänar. Moderaterna går till val på en politik för framtiden. Vi tror på utveckling och kommer att verka för en skola i världsklass, ordning och reda i den kommunala ekonomi samt en trygg kommun för alla, genom hela livet.

Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande och Moderaternas förstanamn i kommunvalet 2014.

24 000 jobb hotas om Bromma flygplats läggs ned

Bromma flygplats spelar en utomordentligt viktig roll för näringslivet i hela Sverige. Om Bromma läggs ner kommer många orter att få försämrade förbindelser med Stockholm. Många företag kommer att få svårt att ha kvar sin verksamhet på de orter som trafikerar Bromma. Pendlare kommer att tvingas se sig om efter andra jobb. Försämrad flygtillgänglighet slår hårt mot jobb och tillväxt i många delar av Sverige. Med utgångspunkt från beräkningsmetoder som kvantifierar flygplatsers betydelse för regional tillväxt (RUT-3 modellen) har vi gjort uppskattningar om hur en nedläggning av Bromma skulle slå mot jobben i våra regioner. Lågt räknat hotas uppemot 24 000 jobb i hela Sverige. Jobbförlusten drabbar i huvudsak orter utanför Stockholm som trafikerar Bromma.

Av de resor som görs till och från Bromma är 90 procent arbetsrelaterade. Det handlar om personer som arbetspendlar mellan Stockholm och andra orter i Sverige och det handlar om affärsresor mellan företag i olika delar av landet. Brommas stora fördel är dess litenhet och smidighet. Incheckning, bagagehantering och säkerhetskontroll går snabbt och smidigt på Bromma. Det citynära läget gör att man snabbt tar sig till de centrala delarna av Stockholm, liksom till Kista, Solna och Sundbyberg med sina många och stora företagsetableringar. Från Sundbyberg är det praktiskt taget gångavstånd till Bromma. Det går också snabbt att byta flyg på Bromma om man ska ta sig till exempel från Umeå till Malmö.

Sedan trafikflyget utvecklades på Bromma har de delar av Sverige som vi representerar fått förbättrade flygförbindelser med Stockholmsregionen. Tack vare Bromma har konkurrensen inom flyget ökat, vilket har gett lägre biljettpriser. De inrikesdestinationer som trafikeras från Bromma är Umeå, Östersund, Sundsvall, Kalmar, Ronneby, Ängelholm, Trollhättan, Halmstad, Göteborg, Malmö, Växjö och Visby. Bromma har kommit att utvecklas till en viktig destination för inrikestrafiken och många flygplatser i Sverige står och faller med Bromma.

Bromma har i dag 2 miljoner passagerare och är en utpräglad peakflygplats, där de flesta flygrörelser sker morgon och kväll. Arlanda är redan nu nära sitt kapacitetstak i högtrafiktid. Det finns därför ingen möjlighet att flytta över Brommas flygtrafik till Arlanda. I sammanhanget bör även nämnas att Arlandas nuvarande miljötillstånd innebär förbud mot att flyga över Upplands Väsby från 2018. Swedavia har ansökt om ett nytt miljötillstånd, men utslaget i första instans innebär att överflygningsförbudet i princip ligger kvar. Om ingen ändring sker i Mark- och miljööverdomstolen blir konsekvensen att flygkapaciteten i högtrafik på Arlanda måste minskas med 40 procent 2018. Eller annorlunda uttryckt: var fjärde resenär kommer på sikt inte att kunna flyga till eller från flygplatsen.

Så vad skulle hända om Bromma läggs ned? Det skulle drabba de orter som är beroende av goda kommunikationer med Stockholm. Det skulle också medföra sämre konkurrens inom flyget och därmed högre priser och sämre service. Många av de flygplatser runtom i Sverige som idag brottas med dålig lönsamhet skulle får svårt att överleva. Detta skulle bli ett hårt slag mot de orter i Sverige som har stora avstånd till huvudstadsregionen.

Trots att Bromma är avsevärt mindre än Arlanda är det ändå Sveriges tredje största flygplats. Den är av utomordentligt stor betydelse för jobb och tillväxt i hela Sverige. Dessutom har ett antal statliga utredningar konstaterat att Stockholm behöver två flygplatser.

Sverige är ett av världens mest exportberoende länder och det land i EU som har det längsta avståndet mellan olika landsändar. Flygets betydelse för att Sverige ska kunna vara internationellt konkurrenskraftigt kan därför inte nog understrykas.

Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare
Jörgen Berglund, kommunstyrelsens ordförande (M), Sundsvall
Krister Olsson, grundare, Balticgruppen
Mattias Bergman, vd, Nevs
Sten Nordin, kommunstyrelsens ordförande (M), Stockholms stad
Bo Frank, kommunstyrelsens ordförande (M), Växjö
Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande (S), Kalmar
Roger Fredriksson, kommunstyrelsens ordförande (M), Ronneby
Åke Svensson, regionstyrelsens ordförande (S), Gotland
Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande (M), Ängelholm
Leif Nord, kommunstyrelsens ordförande (M), Åre
Ann-Sofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande (S), Östersund
Lennart Holmlund, kommunstyrelsens ordförande (S), Umeå
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande (M) i Helsingborg
Dick Jansson, vd, Handelskammaren Mittsverige
Jan Bergmark, vd, Västerbottens Handelskammare
Stephan Müchler, vd Sydsvenska Industri- och Handelskammaren
Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren
Per-Olof Hansers, vd, Mellansvenska Handelskammaren
Johan Karlström, vd, Skanska
Carl Fredrik Graf, kommunstyrelsens ordförande (M), Halmstad
Erik Paulsson, entreprenör
Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna